Yerli kaynakları kullanmak önemli
Orman ve Su İşleri Bakanlığı Devlet Su İşleri (DSİ) Genel Müdürlüğü tarafından Karaman Ermenek’te dar bir vadide inşa edilen Ermenek Barajı ve HES, işletmeye alındığı günden bu tarafa ürettiği enerji ile ülke ekonomisine 1 milyar liradan fazla katkı verdi.
Çift eğrilikli asimetrik ince kemer beton tipinde inşa edilen Ermenek Barajı, 218 metre yüksekliğiyle Deriner Barajı’nın ardından Türkiye’nin en yüksek ikinci barajı unvanını taşıyor.
YILLIK 1 MİLYAR 187 MİLYON KİLOWATT.SAAT ENERJİ ÜRETİM POTANSİYELİNE SAHİP
Genişliği tepede 150 metreden az olan, tabanda ise yer yer 5 metreye kadar düşen, son derece dar ve derin bir vadide inşa edilen Ermenek Barajı, kablo vinç sistemi ile iş makinelerinin havada taşınması ile inşa edildi. Teknik olarak Türkiye’nin en karmaşık baraj projelerinden biri olan Ermenek Barajı ve HES 309 MW kurulu güce ve 1 milyar 187 milyon kilowatt.saat yıllık enerji üretim kapasitesine sahip bulunuyor.
BUGÜNE KADAR 4 MİLYAR 155 MİLYON KİLOWATT.SAAT ELEKTRİK ENERJİSİ ÜRETİLDİ
Toplam 4 milyar 500 milyon m3 biriktirme hacmine sahip olan ve Eylül 2012 yılında enerji üretimine geçen barajda, bugüne kadar 4 milyar 155 milyon kilowatt.saat elektrik enerjisi üretildi. Bu üretim ile ülke ekonomisine ise 2017 birim fiyatlarıyla 1 milyar 27 milyon lira katkı sağlanmış oldu.
“VADİ BARAJ GÖVDESİ İÇİN BİÇİLMİŞ KAFTANDI”
Barajın inşa edildiği vadinin adeta buraya baraj yapılmalı şekilde seslendiğini vurgulayan Orman ve Su İşleri Bakanı Prof. Dr. Veysel Eroğlu ise “Vadi baraj gövdesi için biçilmiş kaftandı. Fakat inşaat çalışmaları için misafirperver bir ev sahibi sayılmazdı. Tabanda 5 metre yamaçta ise 150 metreye ulaşan genişlik iş makinalarının çalışmasını imkânsız kılıyordu” diye konuştu.
İŞ MAKİNELERİ ASKIDA ÇALIŞTI
Bu meselenin kablolu vinç sisteminin devreye sokulmasıyla çözüldüğünü belirten Prof. Dr. Veysel Eroğlu “Bir yamaçtan diğer yamaca gerilmek suretiyle oluşturulan vinç sistemi sayesinde iş makinalarının çalıştırılması mümkün olmuştu. Her biri 25 ton ağırlığa sahip olan taşıyıcılar vadinin iki yamacı arasına gerilen kablolar üzerine yerleştirildi. Taşıyıcılar vasıtasıyla iş makinaları, çalışacakları platformları oluşturmak üzere vadi tabanına doğru indirilerek askıda oldukları halde önce kazı çalışmalarını yapacakları platformları oluşturdular” değerlendirmesinde bulundu.
Platform oluşturulduktan sonra platform üzerine alınan iş makineleri yine tedbiren kablolu vinç sistemine bağlı kalarak çalışmalarına devam ettiğini ifade eden Prof. Dr. Eroğlu, tonlarca ağırlığa sahip iş makinelerinin gövde kazılarını çok büyük oranda bu düzende tamamladığını söyledi.
ZORLU ŞARTLARA RAĞMEN BARAJ İNŞAATINDA CAN KAYBI YAŞANMADI
Dar vadinin aynı zamanda büyük taşkınların yaşanmasına da sebep olduğunu söyleyen Orman ve Su İşleri Bakanı Prof. Dr. Veysel Eroğlu “Taşkın dönemlerinde çok sayıda iş makinesi zarar gördü, bazıları da kullanılamaz hale geldi. Ancak zorlu şartlara rağmen baraj inşaatında çalışan 145’i mühendis 445 teknik personel ile 1300 işçi, özverili çalışmalar neticesinde can kaybı yaşanmadan baraj inşaatını tamamladılar” dediç
Bu mühendislik harikası barajın işletmeye alındığı günden bu tarafa milli ekonomiye 1 milyar liradan fazla katkı verdiğini vurgulayan Prof. Dr. Veysel Eroğlu “Yerli kaynaklarımızı kullanmadan bu üretimi yapmamış olsaydık, ithal doğalgaz ile yapmak zorunda kalacaktık” diyerek sözlerini tamamladı.●Kurtuluş



YORUMLAR