Asansör ölüm kapanı gibi!

Asansör ölüm kapanı gibi! Afyonkarahisar’daki asansörün standartlara uymadığı, üretici firmaların eksik malzeme kullanıldığı hiçbir can güvenliği olmayan ve mevzuata uymayan asansörlerin neden kapatılmadığı akıllarda soru işareti ...

Asansör ölüm kapanı gibi!

Asansör ölüm kapanı gibi! Afyonkarahisar’daki asansörün standartlara uymadığı, üretici firmaların eksik malzeme kullanıldığı hiçbir can güvenliği olmayan ve mevzuata uymayan asansörlerin neden kapatılmadığı akıllarda soru işareti ...

Asansör ölüm kapanı gibi!
03 Ekim 2015 - 12:38

Asansör ölüm kapanı gibi!

Afyonkarahisar’daki asansörün standartlara uymadığı, üretici firmaların eksik malzeme kullanıldığı hiçbir can güvenliği olmayan ve mevzuata uymayan asansörlerin neden kapatılmadığı akıllarda soru işareti oluşturuyor

Afyonkarahisar´da özel bir hastaneye muayene için giden avukat 57 yaşındaki Pembe Serap Taşpınar’ın ezilerek hayatını kaybetmesinin ardından Dinar’da Sosyal Güvenlik Kurumundaki (SGK) asansör boşluğuna düşen Ahmet Çetin (77) ve dün de Sandıklı İlçe Kaymakamlığı binası önünde bulunan engelli asansörünün altına sıkışan 6 yaşındaki çocuk ağır yaralandı.

Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca 05 Kasım 2011 tarih ve 28160 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan Asansör Bakım ve İşletme Yönetmeliği’ne göre 1 Ocak 2012 tarihinden itibaren asansörlerin yıllık kontrollerinin TS EN ISO IEC 17020 standardına göre akredite olup A Tipi Akredite Muayene Kuruluşları tarafından yapılması zorunluluğu getirildi. Türkiye Makine Mühendisleri Odası (TMMO) Afyonkarahisar Şubesi’nin gerçekleştirdiği asansör denetimleri tehlikenin boyutunu gözler önüne serdi.

 

HER 10 ASANSÖRDEN 7’Sİ TEHLİKELİ

Kamu kurumlarının yanı sıra apartman ve site gibi sivil binaların da yer aldığı asansörleri inceleyen makine mühendisleri, her 10 asansörden 7’si can ve mal güvenliği açısından her an kaza oluşturabilecek ‘tehlike’ işareti olan ‘kırmızı etiket’le işaretlendi. 2012 yılında çıkarılan asansör işletme ve bakım yönetmeliği çerçevesinde, asansörlerin yıllık kontrolü yetkili kuruluşlarda ancak, kapatma yetkisi ise belediyelerde. Makine Mühendisleri Afyonkarahisar Şubesi’nce denetlenen ve kırmızı etiket vurulan asansörlerden kaçının kapatıldığı bilinmiyor. Bakanlığın tebliğine göre, Afyonkarahisar Belediyesi’nin asansör kapatma işini ağırdan aldığı ve “seçim kaygısıyla” üzerine düşen görevi yerine getirmediği de edinilen bilgiler arasında.

 

İHMAL DURUMUNDA BİNA YÖNETİCİLERİ SORUMLU

Adının açıklanmasını istemeyen bir makine mühendisi, “Yaptığımız kontrollerde, asansörlerin yüzde 70’i şu an itibari ile kırmızı etiket dediğimiz, güvenli değil anlamına gelen sınıfa girmekte. Yüzde 20’si sarı etiket dediğimiz ufak tefek eksikliklerle birlikte güvenli hale getirilebilir asansör. Yüzde 10’u da yeşil etiket yani güvenli olarak kullanılabilir durumda. Bu oranlar güvenlilik anlamında çok olumlu bir tablo göstermiyor. Kırmızı etiketlilerin içerisinde kamu binaları da var. Burada yapılması gereken en önemli şey, özellikle bina yöneticilerinin asansörlerin periyodik kontrollerini yaptırmaları gerekiyor. Binalarda herhangi bir asansör kazası olması dahilinde, asansörde herhangi bir eksikliği ya da bir ihmali olması durumunda bina yöneticileri birinci dereceden sorumludur. Belediyelerin bu konuda yeteri kadar bilgilendirmesi uyarması gerekiyor. Binaların çok tehlikeli olan asansörleri iptal edilmesi gerekiyor. Çünkü herhangi bir vatandaşımızın başına can ve mal açısından bir sıkıntı gelmemesi için önemli” dedi.

Denetlenen asansörlerdeki kırmızı, sarı ve yeşil etiketler hakkında da bilgiler veren uzman, “Kırmızı etiketler, asansörün tehlikeli olduğunu, güvenli olmadığını ifade ediyor. Sarı etiket, eksiklikler giderildikten sonra güvenli bir şekilde kullanılabileceğini ifade ediyor. Yeşil etiket ise, güvenli olduğunu ifade etmektedir. Vatandaşlarımız kırmızı etiketli asansör gördüklerinde binmemeli. Asansörde kırmızı etiket almış bina sahipleri ve bina yöneticileri, eksiklikleri kısa sürede giderip yeşile döndürmelidir” ifadesini kullandı.

 

TEHLİKELİ ASANSÖRLER NEDEN KAPATILMIYOR?

Afyonkarahisar’daki asansörün standartlara uymadığı, üretici firmaların eksik malzeme kullanıldığı hiçbir can güvenliği olmayan ve mevzuata uymayan asansörlerin neden kapatılmadığı akıllarda soru işareti oluşturuyor.

Asansör üretim, bakım ve onarım yapan firmaların yeterince denetlenmediği ve bu firmaların mevzuata uygun çalışmadıkları da iddialar arasında.  Can güvenliği noktasında hiçbir tedbir alınmayan asansörler sadece gösterişten ibaret. Yetkili firmalar gerekli uyarıları almalarına rağmen hala kuralları çiğnemeye devam ediyor.

Afyonkarahisar’da can taşıyan binlerce asansör ölüme davetiye çıkarırken,  gelişi güzel yapılan ve standartlara aykırı olan asansör sistemlerinin kontrollerini sağlayan yetkililerin duyarsız kalması ise pes dedirtiyor.

 

BİRÇOĞUNDA PARAŞÜT SİSTEMİ YOK…

Standartların çok çok altında olan asansörlerde bulunan bir diğer eksik ise asansörün düşmesini engelleyen paraşüt sistemi. Asansörlerin büyük bölümünde asansörün düşmesini engelleyen paraşüt sistemi yok ya da kullanılamıyor. Her an bir cana mal olabilecek olan asansörlerde göze çarpan diğer eksikler ise asansör hız kontrolleri ve acil yardım tertibatı.  Özellikle şehrin eski yapılarında kullanılan birçok asansörde aydınlatma, kabin ve fren sistemi eksikleri dikkat çekiyor.  Kimi yapılarda bulunan asansörler kullanılması cesaret isteyen durumları ile bu kadarında pes dedirtiyor.●Kurtuluş

 

YORUMLAR

  • 0 Yorum