Sağlıkta yönetim ve mali sistem yeniden değişiyor

19 Haziran 2016 - 17:11 | Güncelleme: 19 Haziran 2016 - 17:39

Sağlık Bakanlığı, 2014 yılında uygulamaya koyduğu ancak Danıştay'ın 15 Mayıs 2016 tarihinde yürütmesini durdurduğu yönetmeliği yeniden yayımladı. Yönetmelik, nüfusu 750 binin altında kalan illerdeki tıp fakülteleri ile devlet hastanelerinin yönetim ve mali yönden birleştirilmesini amaçlıyor

 

 

 

 

 

 

 

 

Danıştay 15. Dairesi’nin Sağlık Bakanlığının, 3 Mayıs 2014 tarihinde yürürlüğe koyduğu “Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarına Ait Sağlık Tesisleri ve Üniversitelere Ait İlgili Birimlerin Birlikte Kullanımı ve İşbirliği Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik” ile ilgili olarak verdiği yürütmeyi durdurma kararının ardından, Bakanlık, 16 Haziran

2016 tarihinde yeni bir yönetmelik yayınladı. 29744 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanan “Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarına Ait Sağlık Tesisleri ve Üniversitelere Ait İlgili Birimlerin Birlikte Kullanımı ve İşbirliği Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik” nüfusu 750 binin altındaki illerde tıp fakülteleri ile devlet hastanelerinin ‘ortak’ hizmet vermesini öngörüyor.

 

DÖNER SERMAYE GELİRLERİ YENİDEN DÜZENLENECEK

Sağlık Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığından yayınlanan son yönetmelik, bağlı kuruluşlar ve kuruluşlara ait sağlık tesisleri ile üniversitelerin ilgili birimlerinin birlikte kullanımına ve işbirliği ile döner sermaye gelirlerinden personele yapılacak ek ödemeye ilişkin usul ve esasları yeniden düzenliyor.

Büyükşehirler dışındaki illeri kapsayan yönetmelik, tıp fakültesi olan illerde uygulanacak. Bu kapsamda, Afyon Kocatepe Üniversitesi Tıp Fakültesi ile Afyonkarahisar Devlet Hastanesi’nin sağlık hizmetlerinde ‘birlikte kullanımı’ zorunlu kılıyor.

Yönetmelik, özetle şöyle:

 

BÜYÜKŞEHİR DIŞINDAKİ İLLERDE UYGULANACAK

● Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (ADNKS) sonuçlarına göre toplam il nüfusu 750 bine kadar olan illerde Bakanlık ve bağlı kuruluşları ile üniversite, tıp lisans eğitimi ve/veya tıpta uzmanlık eğitimi için birlikte kullanım ve işbirliği yapar.

● Birlikte kullanılacak sağlık tesislerine ait özellikli planlama gerektiren sağlık hizmet birimleri ve planlamaya tabi tıbbi ekipman yatırımlarında tıp fakültesi ya da tıpta uzmanlık öğrencilerinin eğitimleri ile ilgili standartları gereği rektörlüğün görüşleri doğrultusunda hareket edilir. Aksi durumda Bakanlıkça belirlenmiş olan sağlık planlamaları esas alınır.

● Ağız ve diş sağlığı hizmetleri ile bu alandaki eğitim ve araştırma faaliyetlerinin daha etkin ve kaliteli olarak sunulabilmesi için diş hekimliği fakültesi bulunan üniversitelerle, birliğe bağlı ağız ve diş sağlığı hizmeti veren sağlık tesisleri arasında birlikte kullanım ve işbirliği uygulanabilir.

 

DEKAN VE HASTANE YÖNETİCİSİ İŞBİRLİĞİ İŞBİRLİĞİ YAPACAK

● Birlikte kullanım ile işletilen sağlık tesisleri, hizmet ve personel kadroları bakımından Bakanlık için eğitim ve araştırma hastanesi, üniversite için ise sağlık uygulama ve araştırma merkezi olarak kabul edilir.

● Birlikte kullanılan tesislerde, öğretim elemanı ve uzman/uzman tabip kadroları ihtiyacı Bakanlıkça yapılan planlamalara uygun olarak YÖK tarafından belirlenen kriterler de dikkate alınmak suretiyle dekan ve hastane yöneticisi tarafından birlikte belirlenir. Öğretim elemanı ve uzman/uzman tabip kadroları protokol hazırlanması sırasında belirlenebilir ve gerektiğinde güncellenebilir.

● Dekan ve hastane yöneticisi, eğitim, araştırma ve sağlık hizmetlerini aksatmayacak şekilde işbirliği içinde çalışarak gerekli tedbirlerin alınmasından ve planlamaların yapılmasından sorumludur.

● Birlikte kullanımda eğitim faaliyetleri, Fakülte Kurulu ve Fakülte Yönetim Kurulu kararları doğrultusunda yürütülür. Sağlık tesisinin eğitim görevlileri dekanın daveti üzerine, Fakülte Kurulu ve Fakülte Yönetim Kurulu toplantılarına oy hakkı olmaksızın katılabilir.

 

YÖNETİCİ ATAMALARINDA ÜNİVERSİTENİN GÖRÜŞÜ ALINACAK

● Birlikte kullanıma geçilen sağlık tesisleri, Bakanlık tarafından bu Yönetmelik hükümleri saklı kalmak kaydıyla Bakanlığın tâbi olduğu mevzuat uyarınca işletilir. Birlikte kullanılan sağlık tesisi yöneticileri, üniversitenin görüşü alınarak Bakanlıkça atanır. Yönetici görevlendirmeleri kamu hastaneleri birliği mevzuatı çerçevesinde yürütülür.

● Sağlık tesisindeki her türlü sağlık ve destek hizmeti, üniversite personelinin sağlık hizmeti sunumu da dâhil olmak üzere hastane yöneticisinin sorumluluğundadır. Hastane yöneticisi, eğitim ve sağlık hizmetlerinin aksamadan ve verimli şekilde yürütülmesi için ilgili mevzuat çerçevesinde her türlü tedbiri almaya yetkilidir ve bu konuda dekan ile işbirliği içinde çalışır.

 

DÖNER SERMAYELER BİRLEŞECEK

● Birlikte kullanıma geçilen sağlık tesislerinin döner sermaye hesapları, sadece birlikte kullanılan birimlerle sınırlı olmak kaydıyla aktif ve pasifleriyle beraber birleştirilir. Birlikte kullanım sona erdiğinde döner sermaye hesabı, hukuki ve fiziki olarak ayrılması ve bölünmesi mümkün olmayanlar hariç olmak üzere, birlikte kullanıma geçildiği tarihteki aktif ve pasif oranları dikkate alınmak sureti ile ayrılır.

● Birlikte kullanımdaki tesislerde başhekimin de görüşü alınarak hastane yöneticisi tarafından bir eğitim sorumlusu ile bir idari sorumlu görevlendirilebilir. Birimin eğitim sorumlusuna aynı zamanda idari sorumluluk görevi de verilebilir.

● İşbirliği ve birlikte kullanımda sağlık tesisleri ve ilgili birimlerde görevli tüm tabipler eğitim faaliyetlerinin aksatılmaması kaydıyla, önemli ve acil vakalarda kendilerine yapılan davete icabet etmek, ihtiyaç duyulan tıbbi ve bilimsel danışmanlık, protokolde nöbet tutulmasına ilişkin düzenleme bulunması halinde nöbet, konsültasyon ve sağlık hizmetlerini yerine getirmekle yükümlüdürler.

 

ÜCRETLENDİRME ÜNİVERSİTE HASTANESİ STATÜSÜNDE 

● Birlikte kullanımdaki sağlık tesisleri sundukları sağlık hizmetlerinin ücretlendirilmesi bakımından üniversite hastanesi statüsündedir.

● Ek Ödeme Yönetmeliğinin uygulanmasında üniversite personeli için 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesinde öngörülen ek ödeme matrahı ve tavan ek ödeme oranları, Bakanlık personeli için ise 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde öngörülen ek ödeme matrahı ve tavan ek ödeme oranları dikkate alınır.

● Birlikte kullanımdaki sağlık tesisinin döner sermaye gelirlerinden; ilgili mevzuatı gereğince üniversitenin bilimsel araştırma projelerinin finansmanı için öngörülen kesintiler ve Hazine payı, 25/4/1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanununun 18 inci maddesinin birinci fıkrasının (k) bendi gereğince ayrılacak pay, Bakanlık merkez payı ayrılır. Kalan miktar, 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirlenen oranları geçmeyecek şekilde Ek Ödeme Yönetmeliği hükümlerine göre personele ek ödeme olarak dağıtılır.

 

PUAN ÜRETME İMKÂNI BULUNMAYAN ÖĞRETİM ÜYELERİNE DÖNER SERMAYE

● Rektör, rektör yardımcıları ve üniversite genel sekreterine, ilgili birimin dekan ve dekan yardımcılarına 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesi gereğince yönetici payı olarak yapılacak ek ödeme, dağıtılabilecek tutardan olmak kaydıyla üniversite yönetim kurulu kararına dayalı olarak birlikte kullanımdaki sağlık tesisinin döner sermaye hesabından yapılır.

● Birlikte kullanımdaki sağlık tesislerinde uygulamalı eğitimle ilgili giderler sağlık tesisinin döner sermaye gelirlerinden karşılanır.

● Birlikte kullanımdaki sağlık tesislerinde Ek Ödeme Yönetmeliğinin uygulanmasında; Ek Ödeme Yönetmeliğine göre puan üretme imkânı bulunmayan öğretim üyelerinin üçüncü basamak sağlık tesislerinde kadro-unvan katsayıları profesörler için 1,50, doçentler için 1,20 ve yardımcı doçentler için 1,00 olarak uygulanır.

 

PUAN ÜRETMEYEN ÖĞRETİM ÜYELERİ İÇİN KATSAYI VERİLECEK

● Ek Ödeme Yönetmeliğine göre puan üretme imkânı bulunan profesör ve doçentler için eğitim görevlisi kadro-unvan katsayısı, yardımcı doçentler için başasistan kadro unvan katsayısı kullanılır. Üniversite kadrosunda bulunan personelden yan dal uzmanlık eğitimini tamamlamış olan ve bu alanda çalışanlar için, Ek Ödeme Yönetmeliğinde yan dal unvanları için öngörülen kadro unvan katsayıları uygulanır.

● Bakanlık ve üniversiteler, birlikte kullanım dışında döner sermayesi ve kurumları ayrı ve bağımsız olmak suretiyle işbirliği yapabilirler.

● Birlikte kullanılan sağlık tesisinde görev yapan personel disiplin ve tüm özlük işlemleri ile sosyal güvenlik hakları bakımından kadrosunun bulunduğu kurumun ilgili mevzuatına tabidir. Birlikte kullanım tesisinde görevli öğretim üyelerinin izin, kongre ve benzeri özlük işlemlerinde hastane başhekimin parafı alındıktan sonra dekan tarafından onaylanır. Sağlık Bakanlığı veya bağlı kuruluş kadrosunda bulunan ve eğitim faaliyetinde bulunan eğitim görevlisi ve tabiplerin izin, kongre ve benzeri özlük işlemlerinde dekanın parafı bulunur.”

 

TTB DAVA AÇMIŞ DANIŞTAY YÜRÜTMEYİ DURDURMUŞTU

Bilindiği gibi, Sağlık Bakanlığı’nın 3 Mayıs 2014 tarihinde yürürlüğe koyduğu ‘Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarına Ait Sağlık Tesisleri ve Üniversitelere Ait İlgili Birimlerin Birlikte Kullanımı ve İşbirliği Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliği’nin yürütmesinin durdurulması için Türk Tabipleri Birliği’nin açtığı davaya bakan Danıştay 15. Dairesi 16 Mayıs 2016 tarihinde yönetmeliğin yürütmesini durdurmuştu.●Kurtuluş (özel)