Psikomotor sporu nedir?
Afyonkarahisar'da ilk olarak bilge gençlik spor kulübünün başlattığı Psikomotor spor'u çocukları geliştirmeye tüm hızıyla devam ediyor Fiziksel büyüme ve merkezi sinir sisteminin gelişimine paralel olarak,organizmanın isteme ...
Afyonkarahisar’da ilk olarak bilge gençlik spor kulübünün başlattığı Psikomotor spor’u çocukları geliştirmeye tüm hızıyla devam ediyor
Fiziksel büyüme ve merkezi sinir sisteminin gelişimine paralel olarak,organizmanın isteme bağlı hareket kazanmasıdır. Psikomotor Gelişim: Çocuğun kol ve bacaklarıyla tüm organlarını kullanmada güç, hız ve uygunluk sağlamasına; bedenini denetim altına almada becerikli duruma gelmesine psikomotor gelişim denilmektedir. Psikomotor etkinlikler insan davranışlarında önemli bir yer tutarlar. Bir futbolcunun hareketleri, kalemle yazı yazmamız, otomobil sürmemiz, çocuğun giyinip soyunması, bir müzik aletinin çalınması, bayanların örgü örmesi, bir askerin sınav, mekik, barfiks hareketleri, vs. psikomotor etkinliklere örnek olarak verilebilir. Psikomotor etkinlikler, duyu organları vasıtasıyla uyarıcıların alınması, beyinde ilgili merkeze iletilmesi, algılamanın meydana gelmesi ve algılamaya bağlı olarak ilgili organların (kas gruplarının) harekete geçmeleri şeklinde bir dizi sıra izler. Daha genel bir açıklama ile psikomotor davranışlar sinirsel yapı ile kas yapıları arasındaki düzenli bir iletişim ve organizasyonu içerir. Psikomotor etkinlikleri içtenlik ve olgunlaşma etkiler. İçtenlik, bireyin herhangi bir psikomotor davranışı gerçekleştirebilmek için istek duyuyor olmasıdır. Bireyin içtenlikle o davranışı gerçekleştirmeye çalışıyor olması gelişimi olumlu yönde etkileyecektir. Bununla birlikte ilgili davranışı sergilemekte kullanılacak olan organlar yeterli yapısal değişikliği kazanmış olmalıdır. Yani olgunlaşmış olmalıdır. Olgunlaşma meydana gelmediği sürece psikomotor etkinlik ya gerçekleştirilemeyecek ya da yeterli düzeyde sergilenemeyecektir.
Psikomotor gelişim alanları:
– Çocuğun günlük aktivitelerindeki hareket modelleri 2 büyük kategoride toplanırlar.
– 1. Büyük Kas Hareketleri (Kaba Motor Becerileri)
– 2. Küçük Kas Hareketleri (İnce Motor Becerileri)
– Büyük kas hareketler, başka bir deyişle kaba motor beceriler, geniş kasların kullanımını içerir. Büyük kas hareketleri üç büyük grupta incelenirler.
– 1. Lokomotor Hareketler; Yürüme, koşma gibi yer değiştirmeyi gerektiren hareketler.
– 2. Lokomotor Olmayan Hareketler; Yer değiştirmeden yapılan dönme, eğilme, salınım gibi hareketler.
-3. Denge- Koordinasyon ; Bir yerde belirli bir pozisyonu sürdürme hareketleri.
Küçük Kas Hareketleri (İnce Motor Becerileri);
İnce motor beceriler çocukların ellerini ve parmaklarını kullanabilmesini sağlayan beceriler grubudur. Çocuklar el-göz hareketlerini koordine etme becerisi (el-göz koordinasyonu) geliştikçe ellerini daha iyi kullanmayı, oyuncaklarla oynamayı öğrenir. 3–5 yaş arasında ince motor becerilerde belirgin bir gelişim görülür.
Günlük hayattaki etkinliklerin büyük bir bölümü ince motor becerileri yeterli düzeyde kullanmayı gerektirir. Ellerini, parmaklarını iyi kullanamayan çocukların akademik başarıları olumsuz etkilenir. Yazı yazmakta zorlanırlar, çoğu kez sınıfın gerisinde kalırlar. Çocuğun bu alanda kendini yetersiz hissetmesi kendine güvenini azaltır ve diğer alanlarda da başarısını olumsuz etkileyebilir. Bu becerilerin gelişmesi için yeterli fırsatın verilmesi ince motor becerilerdeki başarıyı etkiler.
Dikkat Eksikliği
Çocuklarda dikkat kusuru özellikle eğitim hayatının başlamasıyla belirgin hale gelir. Okul da çabuk sıkılan ve bıkan çocukları oyuncaklarından dahi sıkılıp kısa bir süre sonra ilgileri dağılır. ödev yapmayı sevmez, ödev yapmakta hayli zorlanır. Masanın başına oturamaz, otursalar dahi çeşitli bahanelerle sık sık masa başından kalkarlar. Anne, babayı ders çalışırken sürekli yanlarında isterler, bir işi bitirmekte zorlanırlar, bir iş bitirmeden diğerine geçerler. Kendileriyle konuşan kişiyi dinliyormuş görüntüsü verirler. Bir komutu birkaç defa söyledikten sonra yerine getirirler. Sınıfta dersi takip etmedikleri gözlenir. Dışarıdan gelen uyarılarla hemen dikkatleri dağılır, başka nesnelerle ilgilenir, elindeki kalem, defter ve oyuncak gibi malzemelerle uğraşır, sınıf dikkatini ve huzurunu bozacak davranışlar sergileyebilir. Okuma yazma kaliteleri yaşıtlarından kötü, defter düzeni ve yazıları bozuk olabilir. Unutkandırlar. Sınıfta sık sık eşya kaybederler
Dikkat Eksikliği Neden Olur?
Her yıl daha çok çocuğa dikkat eksikliği teşhisi konmaktadır. Sorunları öğrenme bozukluğu kategorisine konacak kadar şiddetlidir. Bu çocukların bazılarında kontrol dışı aşırı hareket ve saldırganlık görülmektedir. Doğum öncesinde maruz kalınan toksinler, ilaçlar önemli dikkat eksikliğine yol açar. Genellikle 3 yaş civarında fark edilmeye başlar. Problemin olası nedeni, söz konusu beyin alanları arasındaki bağlantıları güçlendiren belli kimyasal maddelerin yetersizliğidir. Böyle çocukların çoğu parlak zekalı ve yaratıcıdırlar. Bunların 1/3’ü ergenlik çağında kayda değer düzelme gösterir. Böyle durumlarda yapılacak en önemli iş uzmanla işbirliği yapmaktır.
Bilge Spor Kulübü Psikomotor Merkezinde aşağıda belirtilen çalışmalardan çocuklarımız faydalanabileceklerdir.
Kaba Motor Becerileri
İnce Motor Becerileri(Kulübümüzde İnce Motor Becerilerini geliştirmek için Seramik Çamuru kullanılmaktadır.)