"320 otobüs kaptanı mezun ettik, mezunlarımız yüksek maaşla iş buluyor"

25 Nisan 2017 - 08:58 | Güncelleme: 08 Aralık 2025 - 06:23

“320 otobüs kaptanı mezun ettik, mezunlarımız yüksek maaşla iş buluyor”

 

Türkiye otobüs sektörünün en bilinen akademisyenlerden biri olan Yrd. Doç. Dr. Kemal Karayormuk, 10 yıldır Afyon Kocatepe Üniversitesi Sultandağı MYO Müdürü olarak görev yapıyor. Sultandağı MYO bünyesindeki ‘Otobüs Kaptanlığı Bölümü’ Türkiye’de üniversite bünyesinde otobüs kaptanı yetiştirmeye başlayan ilk bölüm olma özelliğini taşıyor ve bu yıl 7. mezunlarını verecek. Yani üniversite bünyesinde bir otobüs kaptanı nasıl yetiştirilir bunu en iyi bilen isimlerin başında yer alıyor Yrd. Doç. Dr. Kemal Karayormuk.

 

Aynı zamanda Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Türkiye Karayolu Yolcu Taşımacılığı Meclisi’nde de 2011 yılından bu yana Akademik Danışman olarak görev yapıyor. Kalkınma Bakanlığı’nın 10.Kalkınma Planı Hazırlık Grubu’nda 2012 yılında Karayolu ve Trafik Güvenliği Alt Komisyon Raportörü olarak da çalışan Yrd. Doç. Dr. Kemal Karayormuk, özellikle de Türkiye’de eğitimli şoför yani kaptan yetiştirilmesi ile ilgili birçok önemli projede görev aldı ve almaya devam ediyor. Ekrem Özcan ile birlikte kuruculuğunu yaptığı Kaptanlar Kulübü, kaptanlara yönelik düzenlediği ödül törenleriyle sektörde kendisinden sıkça söz ettiriyor.

 

Otobüs sektörünü çok iyi bilen ve çok yakından takip eden Yrd. Doç. Dr. Kemal Karayormuk’a Afyon Kocatepe Üniversitesi Sultandağı Meslek Yüksek Okulu Otobüs Kaptanlığı Bölümü’ndeki çalışmalar ve Türkiye otobüs sektörüyle ilgili sorular yönelttik.  İşte Yrd. Doç. Dr. Kemal Karayormuk’un sorularımıza verdiği cevaplar…

 

"SULTANDAĞI MESLEK YÜKSEK OKULU OTOBÜS KAPTANLIĞI BÖLÜMÜ BU YIL 7. DÖNEM MEZUNLARINI VERECEK"

 

Afyon Kocatepe Üniversitesi Sultandağı Meslek Yüksek Okulu Otobüs Kaptanlığı Bölümü’nden biraz bahseder misiniz? Kaç yıldır üniversiteli otobüs kaptanı yetiştiriyorsunuz?

 

Afyon Kocatepe Üniversitesi Sultandağı Meslek Yüksek Okulu Otobüs Kaptanlığı Bölümü 2008 yılında kuruluş çalışmalarına başlamış ve 2010 eğitim öğretim yılında ilk öğrencilerini alarak hizmete girdi. Bu yıl 16 Mayıs 2017 tarihinde yapılacak tören ile 7. dönem mezunlarını verecek. Otobüs Kaptanlığı Bölümü’nün temel kurgusu bir üniversite-sanayi işbirliği projesi olması. Burada temel hedef sektörün ve üniversitenin yüksek düzeyli işbirliği içinde mesleki eğitimin niteliğini artırabilecek istişare mekanizması kurulabilmesidir. İlk kuruluş çalışmasına başlandığı gün sektör ile iç içe bir okul olma hedefi belirlendi ve bu gerçekleştirildi. Mezun öğrencilerin karayolu yolcu taşımacılığı sektöründe ihtiyaç duyulan nitelikli otobüs kaptanı ihtiyacını gidermeleri temel amaç olarak belirlendi. 

 

“TÜRKİYE’DE BİR İLKİ GERÇEKLEŞLEŞTİRECEĞİZ”       

 

Bu yıl 7.dönem mezunlarımızı vereceğiz. Bölümümüz 6 öğretim üyesi ile eğitim öğretim faaliyetlerine devam ediyor. Bir atölyemiz ve 2015 model bir eğitim aracımız bulunuyor. Bölümümüz bu yıl ikinci öğretim programını açarak Türkiye’de bir ilki gerçekleştirecek. Altyapı konusundaki çalışmalarımız devam ediyor. Yakında altyapı konusunda da Türkiye’de bir ilki gerçekleştireceğiz. Bu projemiz için biraz daha vakte ve çabaya ihtiyacımız var. Yakın bir zamanda bunu sektörle paylaşacağımız bilgisini verebilirim.

 

“MEZUNLARIMIZ DHMİ’İ DE YÜKSEK MAAŞLAA APRON ŞOFÖRÜ OLARAK İŞ BULABİLİYOR”

 

Bu zamana kadar kaç kaptan mezun ettiniz? Yılda kaç öğrenci bölüme giriş yapıyor? Bu bölümden mezun olanlar kolayca iş bulabiliyor mu?

 

7. dönem mezunlarımız ile bugüne kadar 320 mezun verdik, mezun sayımız önümüzdeki yıl ikinci öğretim programımızın açılmasıyla yıllık 100 öğrenci sayısına ulaşacak. Mezunlarımız KPSS puanı ile devlet kurumlarında devlet memuru olarak istihdam ediliyor. Özelikle Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nde “apron şoförü” olarak yüksek maaşlarla iş bulabiliyor. Mezunlarımız ayrıca Sağlık Bakanlığında ambulans şoförü, diğer devlet kurumlarında da makam şoförü olarak istihdam ediliyor. Mezunlarımızın yüzde 70’i devlet kurumlarında yüzde 20’si belediyelerde ve kent içi ulaşımda geriye kalan kısmı ise şehirlerarası ulaşımda istihdam ediliyor. Mezunlarımızın temel iki hedefinde birinci önceliği devlet kurumları, ikinci önceliği belediyeler geliyor. Diğer ulaşım modları ise baba mesleği olması, geçmiş deneyimler gibi faktörler nedeniyle tercih ediliyor. 

 

Otobüs Kaptanlığı Bölümü mezunlarının yaşadığı sorunlar var mı? Varsa bu sorunlar nelerdir? Sorunların çözülmesi için neler yapılmalı?

 

Mezunların sorunu değil ama öncelikli talebi devlet kurumlarının şoför alımlarında daha çok kontenjanın kendilerine ayrılması. Bana göre sorun tüm okullar için altyapı ve mezunlara ayrıcalık verecek kanuni düzenlemelerin artırılmasıdır. Örneğin İETT kurumu bizim okul mezunlarına kaptan şoför alımlarında pozitif ayrımcılık uygulanıyor.

 

OTOBÜS KAPTANLIĞI BÖLÜMLERİ 2 BİN 500’ÜN ÜSTÜNDE MEZUN VERDİ

 

Afyon Kocatepe Üniversitesi Sultandağı Meslek Yüksek Okulu Otobüs Kaptanlığı Bölümü dışında Türkiye’de benzer kaç Otobüs Kaptanlığı Bölümü var? Türkiye’de otobüs kaptanlığı okumuş üniversiteli mezunu sayısı nedir?

 

Afyon Kocatepe Üniversitesi Sultandağı Meslek Yüksek Okulu Otobüs Kaptanlığı Bölümü dışında Kütahya, Amasya, Sinop, Yozgat ve Karabük üniversitelerinde bulunuyor. Toplam mezun sayısının 2.500’ün üzerinde olduğunu düşünüyorum. Amasya, Sinop ve Karabük okulları bu yıl mezun vermeye başlayacaklar. Bu sayının bu yıldan itibaren nicelik olarak daha fazla mezun vereceği görülüyor.