"3 bin 500 civarında belediye ve özel sektör otobüs kaptanını eğittik"

25 Nisan 2017 - 09:08

 

“3 bin 500 civarında belediye ve özel sektör otobüs kaptanını eğittik”

 

Üniversite eğitimi almış otobüs kaptanı ile alaylı otobüs kaptanı arasındaki farklar nelerdir? Firmalar neden üniversite eğitimi almış otobüs kaptanını tercih etsinler?

 

Eğitimli ve alaylı arasındaki fark sorunun kendi içinde gizli. Devlet kurumlarının “Otobüs Kaptanlığı” mezunlarını tercih etmelerinin temel nedenlerine bakmak yeterli olacaktır. Devlet kurumları bizim mezunları tercih ederek hem can hem de mal kayıplarının önüne geçmeyi hedeflemişlerdir. Öğrencilerimiz hem temel bilimler eğitimi almakta araç teknolojileri ile ilgili bilgileri teorik ve uygulamalı olarak görmektedirler. Bunun yanında davranış bilimleri, yabancı dil, sürüş psikolojisi gibi dersler alıyorlar. Firmalarımız ve belediyelerimiz üniversite eğitimi almış mezunları yukarıdaki gerekçeler nedeniyle tercih edeceklerdir. Bazı firmalar ve belediyeler var olan otobüs kaptanlarını bizim okullarımızdan aldıkları meslek içi eğitim programları ile eğitme yoluna gitmeleri bizim doğru yolda olduğumuzu da gösteriyor. Sektörde sadece bizim okulumuz 3 bin 500 civarında belediye ve özel sektör firmalarının otobüs kaptanlarını eğitti.

 

“EVİNDE DİNLENMİŞ BİR ŞOFÖR HERKES İÇİN ÇOK İYİDİR”

 

Türkiye’de otobüs kaptanlarının en önemli sorunları nelerdir? Bu sorunların çözülmesi için neler yapılmalı?

 

En büyük sorun çalışma koşullarıdır, uyku düzenlerinin bozukluğu birçok hastalığı ve sektörde devamlılığı sekteye uğratıyor. Ücret konusunda yaşanan sorunlar ise çalışma şartlarının zorluğunun karşılığının alınamadığı düşünülüyor. Bu konuda rota optimizasyonun şoförün evinde dinlenebileceği bir modelle aşılabileceğini düşünüyorum. Evinde dinlenmiş bir şoför herkes için çok iyidir. Bunun dışında yıpranma konusunda sektöre sivil toplum kuruluşlarının çalışmaları bulunuyor. Kamu yöneticilerimizin bu konuda destek olmaları bekleniyor.

 

 

KURUMSALLAŞMA

 

Türkiye’deki otobüs firmalarının eksikleri nelerdir? Bu eksiklerini gidermek için neler yapmaları gerekiyor?

 

Kurumsallaşma büyülü bir kelime olarak herkesin dilinde en büyük sorun bu firmalar kurumsallaşıp bilanço esası ile yönetilmeye geçilmezse gelecek günler zor geçecektir. Zihniyet değişikliği gerekmektedir.

 

“MUTLU ÇALIŞAN, MUTLU MÜŞTERİ SEKTÖRDE TEMEL MOTİVASYON OLMALIDIR”

 

Sizce otobüs sektörünün imaj problemi var mı? Varsa bu imajın giderilmesi için neler yapılmalı?

 

Sektörel bir imaj problemi olduğunu düşünmüyorum sektörde çok iyi, güçlü ulusal ve yerel markalar olarak ulusal markalardan daha güçlü olan markalar var, bu sektör insanların hizmeti uzun kullanımlarını gerektiren bir sektör, iyi ve güçlü markalar ne yapıyorsa imaj problemi hissedenler varsa onların yaptıklarını yapmaları yeter. Mutlu çalışan, mutlu müşteri sektörde temel motivasyon olmalıdır.

 

“BİR OTOBÜS FİRMASI BİR HAVAYOLU FİRMASI GİBİ YÖNETİLMELİDİR”

 

Türkiye’de bir yandan hemen hemen her şehre uçan uçaklar, öte yandan yüksek hızlı demiryolu hatlarının genişletilmesi… Tüm bunlar Türkiye otobüs sektörünü zor duruma sokuyor mu? Tüm bu sürece ayak uydurabilmek için otobüs sektörünün nasıl bir yöntem içine girmesi gerekiyor?

 

Bir otobüs firması bir havayolu firması gibi yönetilmelidir. Siz yönetemezseniz yönetenler gelir ve sizin elinizden işinizi alır. Türkiye’de otobüs firmaları kendilerini orta ve kısa mesafelerde taşımacılık yapma konusunda kurgulamaları gerekmektedir.

 

Son olarak sektörle ilgili neler söylemek istersiniz?

 

Otobüs firmaları otobüs kaptanını, kabin personelini ve yer hizmetleri görevlilerini rakipleri olarak gördükleri diğer ulaşım modları düzeyinde maddi ve manevi olarak tatmin ettiklerinde sorunların yüzde 80 giderilmiş olacaktır. Zor olan yapmak değildir, zor olan teşhis koymaktır.