Advert
Bugun...
Üç elli yaz belli


Nergiz Mert NERGİZ'İN RENGİ
nergizmert@hotmail.com
 
 

Üç elli yaz belli

 

 

Üç elli yaz belli demiş atalar. Yani, kış kasım ayından itibaren beş ay sürer. O da 150 gün eder. Nisan başında yaz belli olur.

Halk takvimi, bir yerde o toprakta yaşayan insanların doğayla kendini özdeşleştirmesidir. Doğa olaylarını önceden bilme, en azından tahmin etme, hazırlıksız yakalanmama gibi kaygılarla, eski insanlar her olayı kaydetmişler. Yıllık tekrarlayanlarını da günümüze kadar taşımışlar.

Bunu yaparken de hep kış ayındaki doğa olaylarını gözlemişler. Zira eski devirlerde kış, bu coğrafyada günlerin kısalması, yiyeceklerin azalması ve çetin soğuklarıyla hep korkutucu olmuştur.

Peki, günümüzde? Artık meteoroloji var. Hava olaylarını tahmin etme olasılıkları yüksek.

Ancak, insan vücudundaki kış biyolojisi bu aylarda hala çok özen istiyor.

KIŞ BESLENMESİ

Uzmanlar, kış aylarında, E vitamininin bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde etkili olduğunu belirtiyor. Uzmanlara göre, soğuk algınlığı ve diğer enfeksiyonlara karşı vücut direncini arttırmakta, A vitamininin okside olmasını da engellemektedir. E vitaminin iyi kaynakları olan; yeşil yapraklı sebzeler, fındık ceviz gibi yağlı tohumlar ve kuru baklagillerin yeterli miktarlarda tüketilmesi önemlidir.

Uzmanların kış beslenmesi hakkında görüşler şöyle:

“Kış aylarında mahrum kalınan güneş ışınları, vücudun D vitamini gereksiniminin karşılanamamasını neden olmaktadır. Kemik ve diş sağlığı açısından önemli olan D vitamini, güneş ışınlarıyla deri tarafından üretilen bir vitamindir ve besinlerde pek fazla bulunmaz. D vitamininin yanı sıra balık, beyin fonksiyonlarının gelişimi için gerekli çoklu doymamış yağ asitleri (omega 3), kalsiyum, fosfor, selenyum ve iyot mineralleri ile E vitamini için de iyi bir kaynaktır. Bu nedenle kış aylarında imkanlar dahilinde haftada 2-3 kez yenilmesi önerilmektedir.

KIŞIN YAĞLI YİYECEKLERE EĞİLİM ARTIYOR

Kış aylarında genellikle meydana gelen beslenme alışkanlıklarının başında, daha yağlı yiyecekleri tüketmeye olan eğilimdir. Yağ tüketimine özellikle dikkat edilmeli, katı margarin ve tereyağından kaçınılmalı, yoğun yağlı etlerden uzaklaşılmalıdır.

Kış aylarında vücut ağırlığı kontrolünün sağlamasında; basit karbonhidrat olan saf şeker ve şekerli besinler yerine kepekli ekmek, makarna, bulgur gibi tam tahıl ürünlerinin tüketilmesine özen gösterilmesi, enerjisi yüksek hamur tatlıları yerine sütlü tatlılar, meyve tatlılarının tercih edilmesi, hareketsizlik nedeniyle artan sindirim problemlerinin önlenmesinde posa içeriği yüksek kuru baklagillerin tüketilmesi (haftada 2-3 kez) ve düzenli fiziksel aktivite yapılması önemlidir.

SU İÇMEK KIŞIN DA ÖNEMLİ

Vücut ısısını dengede tutabilmek için bol sıvı alımı gerekmektedir. Yeterli sıvı alımı vücutta oluşan toksinlerin (zararlı öğeler) atılması, vücut fonksiyonlarının düzenli çalışmasında, metabolizma dengesinin sağlanmasında ve vücutta pek çok biyokimyasal reaksiyonun gerçekleşmesinde son derece önemli rol oynamaktadır. Bu nedenle, her gün en az 2-2.5 litre (12-14 su bardağı) su içilmeli, sıvı alımının karşılanmasında ıhlamur, adaçayı, kuşburnu çayı, açık çay gibi içecekler tercih edilmelidir.”

 





YORUMLAR

Henüz Yorum Eklenmemiştir.Bu Haber'e ilk yorum yapan siz olun.

YORUM YAZ



FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

HABER ARA
SON YORUMLANAN HABERLER
ÇOK OKUNAN HABERLER
VİDEO GALERİ
FOTO GALERİ
GÜNDEMDEN BAŞLIKLAR
YUKARI